תנ"ך על הפרק - תהילים סא - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים סא

628 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֬חַ ׀ עַֽל־נְגִינַ֬ת לְדָוִֽד׃שִׁמְעָ֣ה אֱ֭לֹהִים רִנָּתִ֑י הַ֝קְשִׁ֗יבָה תְּפִלָּתִֽי׃מִקְצֵ֤ה הָאָ֨רֶץ ׀ אֵלֶ֣יךָ אֶ֭קְרָא בַּעֲטֹ֣ף לִבִּ֑י בְּצוּר־יָר֖וּם מִמֶּ֣נִּי תַנְחֵֽנִי׃כִּֽי־הָיִ֣יתָ מַחְסֶ֣ה לִ֑י מִגְדַּל־עֹ֝֗ז מִפְּנֵ֥י אוֹיֵֽב׃אָג֣וּרָה בְ֭אָהָלְךָ עוֹלָמִ֑ים אֶֽחֱסֶ֨ה בְסֵ֖תֶר כְּנָפֶ֣יךָ סֶּֽלָה׃כִּֽי־אַתָּ֣ה אֱ֭לֹהִים שָׁמַ֣עְתָּ לִנְדָרָ֑י נָתַ֥תָּ יְ֝רֻשַּׁ֗ת יִרְאֵ֥י שְׁמֶֽךָ׃יָמִ֣ים עַל־יְמֵי־מֶ֣לֶךְ תּוֹסִ֑יף שְׁ֝נוֹתָ֗יו כְּמוֹ־דֹ֥ר וָדֹֽר׃יֵשֵׁ֣ב ע֭וֹלָם לִפְנֵ֣י אֱלֹהִ֑ים חֶ֥סֶד וֶ֝אֱמֶ֗ת מַ֣ן יִנְצְרֻֽהוּ׃כֵּ֤ן אֲזַמְּרָ֣ה שִׁמְךָ֣ לָעַ֑ד לְֽשַׁלְּמִ֥י נְדָרַ֗י י֣וֹם ׀ יֽוֹם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

שמעה אלהים רנתי הקשיבה תפלתי. כמ"ש בגמרא במקום רנה שם תהא תפלה. מפרשים:כי היית מחסה לי. שהצלתני מכמה רודפים מגדל עז מפני אויב עיקרי והוא דומה שקטרג הרבה על דוד והקב"ה כביכול יצא לטעון כנגדו וזיכהו לדוד המלך ע"ה כמ"ש בהקדמת הזהר הקדוש. א"נ אפשר במ"ש הרמב"ם בפירוש המשנה דמי שנגזר עליו איזה גזירה רעה איזה זמן קודם יעזוב הלימוד ע"ש וז"ש כי היית מחסה לי שלא להניח הלימוד ואדרבא הייתי מתעסק בהלכות חמורות וז"ש מגדל עז כי עז היא התורה ולהלכתא גברוותא קורא מגדל עז והוא אומרו כי היית מחסה לי שיכולתי ללמוד ואדרבא נתעסקתי במגדל עז הלכות המאוששות מפני אויב שידע שלא נגזרה גזרה רעה כיון שאני לומד ומחדש וז"ש אגורה באהלך עולמים שיאמרו דבר שמועה מפי ושפתותיו רחושי מרחשן. והנה לפום ריהטא צריך להבין שראיתי כתוב משם הרב עיר וקדיש מהר"ר יעקב צמח ז"ל במ"ש רז"ל דבעבור שאמר אליהו הנביא זכור לטוב כי עזבו בריתך בני ישראל א"ל הקב"ה חייך שתמצא בכל ברית מילה שיעשו בני והקשה הרב ז"ל דמה עונש הוא זה ותירץ דהעונש הוא דבזמן שהוא למטה במילות מאבד החידושים שמתחדשים במתיבתא דרקיעא עכ"ד והנה כי כן זה שאומרים שמועה מפיו מה שכר הוא זה דשפתותיו דובבות והרי אם אדם גדול דזוכה לישב במחיצת הצדיקים בג"ע בעוד דשפתותיו דובבות הוא מפסיד החידושים שמתחדשים במתיבתא דרקיעא ומי לא עסקינן שאומר כמה וכמה הלכות שאומרים משמו בכמה מקומות. והדבר פשוט וכמעט לא היה צריך הכתוב לזה דהצדיק הזוכה דנפשו רוחו ונשמתו למקומתם במושבותם מדושני ענג האי דישנ"א במתיבתא דרבנן. כשאומרים שמועה מפי הצדיק נר"ן אל מעונתם ירבצון כסדרן והלכתן. ונוסף על זה כי הגוף אשר בקבר כשאומרים שמועה מפיו יבא לו רוח חיוני ושפתותיו דובבות החידוש ההוא והכי דייקי רבנן לומר שפתותיו דובבות בקבר לומר דענין זה הוא בגוף אשר בקבר. וכן כתבו התוספות ביבמות דף צ"ו ע"ב וז"ל אגורה באהלך עולמים כשנשמתו בישיבה של מעלה שפתותיו נעות בקבר כאלו מדברות נמצא שבשעה אחת דר בשני עולמים עכ"ל ודברינו בכלל דבריהם. ועל דברי הרב מהר"י ז"ל שהבאתי יש לשאת ולתת בדבריו ואכמ"ל. וזה רמוז בקראין אגורה באהלך עולמים בשני עולמים דהיינו שפתותי דובבות נר"ן על מכון שבתם וז"ש אחסה בסתר כנפיך והרי הם בשני עולמים וכמ"ש התוספות ז"ל:ישב עולם לפני אלהים וכו'. עיין בקונטרס אהבת דוד דף כ"ד ע"ב שהבאתי דברי הרב פרשת דרכים ז"ל במאמרם ז"ל ואני בעניי הוספתי נפך לפי קצורי ע"ש:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך